Unngå svindel

 

 

For å hjelpe våre kunder mot tap på svindlere har vi utarbeidet en oversikt over faresignaler.

Vær oppmerksom

For mange virksomheter kan det være svært vanskelig og vurdere om en ny kunde er svindler eller ei. Er du kunde hos Euler Hermes, vil vi gjøre nødvendige vurderinger om kunden er kredittverdig og faktisk eksiterer, men det er også mye du selv kan gjøre.

Få korrekte opplysninger fra start

Utover å være oppmerksom på faresignaler, kan du også alltid sørge for skriftlige ordrebekreftelser dokumentert med organisasjonsnummer eller CVR nummer.

Sjekk alltid mobilnummer

Kunden bør dessuten angi navn og telefonnummer med blokkbokstaver på ordrebekreftelsen. Hvis kjøperen ringer inn en ordre på telefon, bør du være på vakt og notere nummer og ringe tilbake.

Be om skriftlig bekreftelse på orden fra kundens side

Be om en skriftlig bekreftelse fra kunden på ordren før ordren effektueres.

Dersom du har mistanke om svindel

Dersom du opplever mistenkelig atferd ved norske debitorer, så ta kontakt med politiet for evt. anmeldelse. Dersom du er kunde hos Euler Hermes og opplever faresignaler ved norsk eller utenlandsk debitor, så ta kontakt med vår skadeavdeling for å drøfte saken med oss.

​​​​​